Hipoglikemia a wstrzykiwanie insuliny Igły do pena BD Micro Fine – igły do wstrzykiwaczy insulinowych.

Hipoglikemia a wstrzykiwanie insuliny

Nie tylko tryb dnia, czyli częstotliwość zjadanych posiłków, ich kaloryczność czy wysiłek fizyczny mają wpływ na spadek cukru we krwi. Na ograniczenie ilości niedocukrzeń wpływ ma również wybór igły do wstrzykiwacza i technika iniekcji.

Hipoglikemia zwana inaczej niedocukrzeniem to stan, w którym stężenie cukru we krwi spada poniżej 70 mg/dl. Znają ją doskonale osoby chorujące na cukrzyce typu I znacznie mniej Ci, których dotknęła cukrzyca typu II. Niepokój, silne uczucie głodu, drażliwość, problemy z koncentracją, przyspieszone bicie serca to tylko część objawów zwiastujących. Brak odpowiedniej reakcji na pierwsze symptomy może natomiast doprowadzić do śpiączki cukrzycowej, a nawet śmierci.

Przyczyny występowania hipoglikemii

igla do pena

Tak jak wspominaliśmy na wstępie do najczęściej wymienianych przyczyn występowania hipoglikemii zalicza się zbyt długie odstępy między kolejnymi posiłkami, zbyt małą kaloryczność posiłków, forsowny lub długotrwały wysiłek fizyczny, spożycie alkoholu na czczo, czy duży stres. Mało jednak uwagi poświecą się zależności miedzy techniką wstrzyknięcia insuliny a odsetkowi występowania hipoglikemii. Zależność jest jednoznaczna. Technika wstrzykiwania wpływa na prawidłowe podanie insuliny ta zaś zasadniczo zmienia codzienną kontrolę pacjentów nad stężeniem glukozy we krwi. Podstawową zasadą iniekcji insuliny jest podawanie jej do tkanki podskórnej. Tylko właściwe wykonanie zastrzyku spowoduje odpowiednie wchłanianie. Wstrzyknięcie hormonu insuliny zbyt głęboko do mięśni, które stale pracują, przyspiesza tempo wchłaniania leku i w efekcie prowadzi do gwałtownych zmian poziomu cukru we krwi. Taki błąd może doprowadzić do hipoglikemii. Korelacja między techniką wstrzykiwania, (która w dużej mierze podyktowana jest wyborem igły do pena) a równowagą stężenia glukozy w krwi jest stale niedoceniana. A czy ty wiesz, jakiej długości igłę do pena powinieneś wybrać? 

 

igla do penaJak pomóc osobie z niedocukrzeniem

Chyba każdej osobie zdrowiej zdążyło się zapomnieć o jedzeniu doprowadzając się do odcukrzenia. Uczucie senności, nudności, omdlenia są na tyle nieprzyjemne, że zapadają w pamięć na długo. Osoba chorująca na cukrzycę przeżywa je czasem nawet kilka razy dziennie tylko ich konsekwencje są o wiele gorsze niż u osób zdrowych. Każdy spadek cukru powoduje, obumieranie neuronów a często upośledzenie w ważnych ośrodkach mózgu. Jak więc pomóc osobie chorej na cukrzycę, która ma niedocukrzenie? Jak diabetyk powinien przygotować swoją rodzinę, znajomych, współpracowników, aby byli wstanie udzielić mu pomocy? Hipoglikemie możemy podzielić na trzy stopnie: lekka hipoglikemia, przy której cukrzyk jest w stanie sobie sam pomóc, umiarkowana hipoglikemia, w której cukrzyk zachowuje przytomność, ale potrzebuje wsparcia otoczenia i ciężka hipoglikemia, w której pacjent jest nieprzytomny.

 

Pierwszą i najważniejszą czynnością przy lekkiej hipoglikemii jest podjęcie działań mających na celu podniesienie poziomu cukru we krwi, czyli podanie węglowodanów prostych, które powinny zacząć działać już po 10 minutach. Podanie węglowodanów złożonych, które znacznie dłużej uwalniają glukozę do krwi zapobiega nawrotowi hipoglikemii, ale ze znacznym opóźnieniem przywraca prawidłowy poziom glikemii. Aby zweryfikować podjęte działania należy wykonać kontrolny pomiar cukru po godzinie od spadku.

W przypadku hipoglikemii umiarkowanej należy wystrzegać się podawania diabetykowi pokarmów i płynów. Problemy z przełykaniem występujące przy dużym odcukrzeniu mogą doprowadzić do zadławienia, dlatego w tym przypadku należy podać domięśniowo glukagon w dawce 1 mg, który osoba chora ma zazwyczaj przy sobie. Jeśli po 10 minutach stan chorego nie ulegnie poprawie należy podać kolejna dawkę.

Ułożenie w pozycji bocznej i wezwanie karetki aż tyle można zrobić ratując życie osobie z ciężką hipoglikemią.

Pamiętajmy, że reakcja na spadek cukru może być różna. Nie zawsze diabetyk powie nam o swoim samopoczuciu. Często niedocukrzenie objawia się zachowaniem przypominającym upojenie alkoholowe, co nie znaczy, że konkretna osoba nie potrzebuje naszej pomocy.

Mając, więc na względzie niebezpieczeństwo, jakie niesie za sobą hipoglikemia warto zadbać zarówno o regularne posiłki o odpowiedniej ilości wymienników węglowodanowych jak i o dobór odpowiedniej igły do pena. 

 

 

Newsletter

Subskrybuj nasz newsletter.